tisdag 26 maj 2009

Vederkvickelse

Igår när jag kom hem hade Stickan köpt rosor vilket jag inte orkade skriva om igår. Men här är dem nu! Puss o tack!


Idag fann jag min hjärna ... den jag upplevde att jag tappade i går  - i hjärntröttheten.
Nu är jag på G igen, lägger kanske in bilder imorgon bitti.
Kvällen har gått åt till att landa, att reflektera, att göra en sista koll inför nä
sta dag (alltså morgondagen). Att vårt program fungerar tvivlar jag inte på men vi erbjuder deltagarna all vår tid, all access till vad - de - vill. Det ger lite merjobb men det är det värt.

Min grupp ville veta var man kunde gå ut och dricka en öl eller ett glas vin efter middagen på hotellet.
De sa "du behöver inte svara nu - tänkt efter..."
Enkelt sa jag: vi har bara fyra ställen i den här staden". Good! we only need one, sa de!
Positivt tänkande!

Idag var gruppen uppdelad i två på förmiddagen, vi var på varsin 6-9 skola.
Min grupp såg en lektion med Malin, SO-lärare, en fena på Smartboard. Och en underbar elevgrupp. En av alla på Sandenskolan. 
Efter lektionen guidades vi av två elever runt skolan. De var urduktiga! Alla vi möter är lika glada som Marie-Louise, hemkunskapsläraren på Sanden.

Den andra gruppen var på en annan högstadieskola och upplevde samma sak som vi! Engagerade elever, engagerade lärare, goda relationer lärare-elev, elev-lärare, precis som vi vill ha det! För optimalt lärande.

På eftermiddagen var alla samlade på Skoldatateket (skoldatatek.se) och vårt budskap i Boden är att det som är bra för elever med särskilda behov är bra för alla elever

De som jobbar på Skoldatateket är alla specialpedagoger, duktiga och engagerade.
Jag är stolt över att sitta i styrgruppen, de berikar mig!

Därefter besökte vi Pusslet som är en skola för autistiska elever. Oerhört intressant för oss alla! 
Efter det blev de flesta "hjärntrötta". 
Det är många intryck, många tankar, främmande språk etc. för alla!

En deltagare ville se Retrocaféet, vilket jag aldrig sett. 
Sagt och gjort, vi åkte dit.


Jag berättade att vi skulle åka från hotellet först kl. 09.00 vilket möttes med jubel. Jag gissar att de -precis som jag - behöver landa i alla intryck.

Mer kommer...

Inga kommentarer: