måndag 25 maj 2009

Do you speak English all the day?

Uppdaterat med några bilder.

IF - so do I.

Vad jag pratar om kan du se i ett tidigare inlägg. Jag försöker febrilt länka till det, men lyckas inte. 

Jag är helt slut i huvudet... hade tänkt lägga in bilder från lördagen när Jack var här och återupptog vänskapen med grannens barn (Jack står på min trädgårdspall)
och...
bilder från igår när jag hämtade delar av våra internationella gäster
samt... 
bilder från idag.

Men så blir det inte. 
Jag är helt slut, både av att jag vaknade 4.20 i morse (och låg och tittade på morgonsolen istället för att somna om) och för anspänningen efter dagens studiebesök där jag - en 50-talist - pratar engelska hela dagen, så gott jag kan.
Det tar tid innan jag finner min engelska hjärna! 
Min erfarenhet är att människor födda på 50-talet och tidigare (kanske t.o.m. tidigt 60-tal) är hämmade i dessa sammanhang. 
Kan vara fel - eller rätt. Vad tycker du?

Hur som - 8 timmars engelska i går - söndag - och hela dagen idag gör mig hjärntrött. 

MEN det är jätteroligt att prata skola med hela/halva Europas företrädare
OCH jättekul att åka runt i vår verk
samhet och utbyta erfarenheter!
Mycket värdefullt, vill jag säga.
Bilder kommer!

Den halvan av gruppen jag hade hand om var entusiastiska och imponerade över förskolepersonalens målmedvetna arbete med matematik och språk. De var också imponerade över det svenska systemet med föräldraledighet (ovän
tat?) och förskolans viktiga roll som "starter" på det livslånga lärandet.                                        

2 kommentarer:

Lotta sa...

Förstår precis, man blir helt slut!

Rakel sa...

Jo - som vi säger i Norrbotten.
Idag var alla gäster slut, dock inte jag.
Det är många intryck för dem!
Det är en fantastisk grupp på 15 deltagare från 13 länder eller 11 länder - hur som - många europeiska länder, som utbyter erfarenheter med varandra och med oss.
Det är så givande att få inblick i hur rektorer (de flesta är rektorer - dock inte alla) upplever sin roll runt om i Europa. Faktskt skitläckert.

P.S. Jag fann min hjärna idag - som tur är! D.S.