torsdag 14 maj 2009



Nu har vi reagerat!

Å det känns ganska pestigt...
Det strider mot min uppfattning om hur man ska agera... aldrig trodde jag att jag skulle chansa på att media skulle hjälpa mig och - gissningvis - hundratals andra. Därför...

Jag är modig i hundra sammanghang, typ, men när det gäller privatlivet är jag en fegis. NU är det dock nog. Med IKEA och karusellen. Vi (läs Jag) skrev detta till Plus.
Skittrist att ta till TV &/eller andra media, men läs och kommentera gärna. Detta är nå´t jag aldrig trott om mig själv!


E-post till plus@svt.se
-----------------------------------------------

Hej!

Vi är riktiga IKEA-fans, eller var... vill fortsätta att vara.
Vi bor i Norrbotten, i Boden, och har nu äntligen fått ett varuhus nära oss. Nära och nära... 12-13 mil är jättenära jämfört med varuhuset i Sundsvall.
(Då åkte vi kl. 06.00 på en dagstur 60 mil bort, enkel väg - himmel så skönt att ha varuhuset 12 mil från oss nu!)

Vad är problemet?
Vi har beställt ett kök, fått professionell hjälp på varuhuset. Så glada och nöjda vi var när vi åkte därifrån!
Mariina K var jätteduktig!

Vad hände sedan?
Vi fick en offert som vi skrev under, efter det att vi korrigerat, och skickade tillbaka.
Mariina ringde och kollade att allt var som vi tänkte. Jättebra!
På offerent fanns hela köket med, inkl. en bänkskåpskarusell. Som skulle levereras hem till oss.

Det är denna som är problemet!
När vi fick tillbaka listan, på alla varor, som nu hette DISTRIBUTION (vilket förmodligen betyder beställning... ) var denna karusell bortplockad och var särskild från övriga beställningen.

Då stod karusellen på ett eget papper där personalen skrivit för hand:
Detta måste ni hämta från VH, tyvärr!

IKEA har en kampanj
Den innebär att man får 1 000 kr för varje 10 000 kr man beställt kök för. Vi beställde för 82 779 kr. Dvs. 8 000 att handla för vid ett tillfälle.
Jättebra!

OM vi hade hållit oss ännu närmare 80 000 kr, t.e.x. 80 650 kr (enligt den offert vi fått) hade vi missat 1000 kr i rabatt då IKEA plockat bort den - för oss - infekterade karusellen.
Vi godtar en offert och när DISTRIBUTIONEN kommer tillbaka kan/är varor vara bortplockade då de inte kan levereras med övriga varor?

Jag förstår inte varför inte en karusell kan följa med vårt övriga kök?
Hur IKEA löser detta lägger jag mig inte i, ha karusellen på passagerarplatsen eller vad som helst.
Vi har inte dragkrok på vår bil varför vi beställde leverans av köket. Hela köket.

Vår granne åkte till IKEA igår och åtog sig att köpa vår karusell - på nätet fanns det en (1) kvar.
När hon kom till lagret - direkt varuhuset öppnade - fanns ingen. Vilket förstås kan betyda att någon har den i sin vagn och inte har passerat kassorna.
(Detta kan hända varje gång en leverans av dessa attraktiva karuseller kommer in).
Hon kontaktade personalen och fick veta att man inte kan ställa sig i kö, man kan inte få karusellen levererad och man måste bevaka och vara på plats - först till kvarn.
I vår värld är detta helt otroligt.
Urdålig service!
Vi köper ett kök för dryga 80 000 kr men får inte en karusell levererad som kostar 745 kr.
Istället ska vi bevaka - kan alltså inte boka i förväg - på nätet och ta semester för att åka till Haparanda och köa för en liten del till vårt kök. Utan att veta att vi får den.
Vi kanske inte är bland de som är först till kvarnen?
Otroligt!
Vad kostar den karusellen? Om man ens får den? Om vi två tar ledigt kostar karusellen inte 745 kr utan många tusen mer.
Är det så att den som inte har beställt ett IKEA-kök och kanske har ett HTH-kök / Marbodalkök... m.fl. får köpa karusellen för att de är där - på plats?
Ja, förmodligen eftersom man inte kan boka i förväg.
Vi som har köpt ett komplett IKEA-kök kan riskera att bli utan?
Hur komplett är det?
Inte bara kan riskera - utan riskerar att bli utan. Då vi inte kan vara standby, vid varje tillfälle denna karusell kommer in.
Vi har ingen möjlighet att ställa om våra arbeten och våra uppdrag med en timmes varsel, typ.
(Att vi har 12 mil till varuhuset kanske inte räknas för IKEA, men gör det definitivt för oss! )
VI får vänta till nästa leverans eller då nästa.... (enligt varuhuset är nästa leverans v.23, vårt kök kommer 3 juni).

I en positiv värld - där vi oftast lever - är vi glada över att vi har fått IKEA till Haparanda!
OM vi inte hade det skulle vi behöva åka till Sundsvall - 60 mil enkel väg för att möjligen få tag i denna åtråvärda vara.
Vi är förvånade!
Vi är desillusionerade!

Vi vill inte byta till annat kök men är tveksam om vi ska rekommendera IKEA-kök till dem som har en vinkel där en karusell behövs.

Vi skriver detta för att få hjälp att påverka IKEA att ändra detta förfaringssätt och även för att IKEA inte ska tappa kunder, vi är supernöjda över att vi har fått IKEA närmare oss!
Det känns tungt att "gnälla" till media men vi känner oss uppgivna.
Vi kanske kan fixa detta men ska det verkligen vara så här?
Kan alla fixa detta?
Ingvar Kamprads idé var väl för alla? Så tror vi att den var. Typ.
De har verkligen bra kök med hög kvalité och professionell personal på köksavdelning (som förmodligen inte kan påverka detta fenomen).


Vi har ingen ambition att vara med i TV, snarare tvärtom, men står naturligtvis för våra åsikter.
Det är med fjärilar i magen vi skickar in detta, men målet är större än resan;-

2 kommentarer:

Lotta sa...

Skitbra Rakel, det var ju det jag sa, På´rom och klå´rom! Det är verkligen uruselt att de inte leverar denna karusell. Och komplett kök, innebär inte det kyl, frys, diskmaskin mm? Hur platta är de? Det K A N inte vara formatet det är frågan om....

Rakel sa...

Tack Lotta!
Kyl, frys, spishäll, ugn m.m. levereras... Jag begriper ingenting.