onsdag 27 maj 2009

Minibussdag

Morgonen startade vi med att åka till en av våra byskolor. Där använder eleverna datorn ofta för sitt lärande. Vi hann också med att fika, vilket vi lyckats med på vart enda ställe vi varit på.















Nästa stopp blev Jokkmokk där vi åt lunch och de flesta gick in på samemuséet. Några fann fynd i presentbutiken. Ute ösregnade det.



























Vi tog en tur till Akkats kraftstation för att se på Bengt Lindströms målningar.

Sista stoppet blev vid Polcirkeln. Där berättar vi en rövarhistoria och deltagarna utfodras med hjortronsylt och snaps innan de får "gå över linjen".





























Till sist fick de sina Certifikat, mycket uppskattat. Inte minst de fina träkosorna de fick med snapsen



4 kommentarer:

Anonym sa...

Ni såg ut att ha det trevligt.
Jag var också i Jokkmokk 28/5 men inte fick jag någon snaps!!!

Men det kanske beror på att jag var där(på Östra skolan) och
hade narkotikainformation tillsammans med polisen.

Märkligt hur vi i FMN anlitas av alla 14 kommunerna i länet. D v s alla utom Boden, men vi har väl inga narkotikaproblem?

Hälsn. Eva R

Lotta sa...

Vad trevligt det ser ut, det verkas uppskattat. Ni har väldigt mycket kläder på er. Själv sitter jag i en sarong med fläkten på :-)

Rakel sa...

Eva: Vem erbjuder du dina tjänster i Boden? Ring mig, Marri har numret.

Om jag vetat hade du fått en snaps men inte skjuts hem då bussarna var fyllda (eller fulla)
Kram

Rakel sa...

Lotta:
Ha, ha!
Ja, du har helt rätt analys - det var ganska kyligt (men plusgrader) och regnigt. Tack vare ett värmande gäng, busande och bjudande på sig själva och mitt och Kjells bjudande på oss blev det ändå varmt.

Min sarongtid är framför mig och det är härligt att du sarongar nu.
Åhhh - det är läckert att läsa och se dina bilder OCH veta att vi får uppleva byn också!
Kram