lördag 2 maj 2009

Fortsatt trädgårdsarbete

Bägge häckarna och rabatten vid pergolan är nu genomrensad. Det är himla tur att jag älskar att vårrensa, förutsatt att det är sol, för då gör jag det ordentligt och kan vila, till stor del, resten av sommaren. Våra rabatter är välfyllda vilket i sig kväver ogräs.
Den vår som inte innehåller sol och värme ger mycket mer ogräsrensning under hela sommaren.
Nu kom rensardagarna i helgen, tack o lov, vilket ger mig mycket njutningstid i sommar!

Pergolarabatten rensad
Pergolan ifjol. Jag missade ormbunkeskottet;-)


Blommande blommor ute har jag tack vare min granne och godaste vän Maud. Helt plötsligt kom penséer i småkrukor, bara så där!
Tack Maud! Jag njuter!

Vår trädgårsritning kraschar. Några dammänniskor är vi inte så den slopar vi. Fast vi, från början, ville ha den.
Sen ryker björken (se förra inlägget) och framsidan har tappat fart i sommar. Mesta tiden går åt till köksrivning, tak- och golvläggning och nytt kök.
Vi tycker att insidan, som vi är i året runt om, är prio 1 - sen kommer utsidan.
... var sak har sin tid.







1 kommentar:

Anonym sa...

Hemma igen efter intensivt fiskande. MEN nu pockar trädgården på som jag ser att Er också gör.

Här kommer receptet på Irenes goda franska potatissoppa;

150 g bacon
2 purjolökar
6-8 potatisar
2 hönsbuljongtärningar
1 l vatten
persilja
1 tsk körvel
½ tsk salt
½ tsk vitpeppar

Skala potatisen o skär i stavar. Skär purjon. Strimla baconet tunt. Lägg baconet i en rymlig kastrull o sätt på svag värme. Tillsätt purjon. Sätt i resten.

Tillbehöv:
4 skivor vitt bröd
2 dl riven ost
2 äggulor
2 dl gräddfil

Sätt ugnen på 250. Blanda ost o äggulorna. Smaksätt med lite paprikapulver. Bred ostmassan på brödskivorna o gratinera i ugnen 10 min.

Supergott blir det (som du vet)
Hälsningar Eva R