torsdag 21 maj 2009

Kärt besök

Idag kom våra kära vänner, Olle, Viviann & Sigge. De bor numer i Totra (utanför Gävle). Det blir inte så ofta som vi träffas, tyvärr. Ni som följer bloggen känner igen Olle - som den Olle som skickar hur många tänkvärda o roliga e-postar som helst. Några av dem har jag lagt ut på bloggen.  Ännu en Olle kan det stå som rubrik.
Ytterligare en bild på Sigge, 2åringen.
De är här för att gifta bort (om man säger så idag...) sin enda dotter. I morgon gifter sig Anneli och Patrik. Grattis, grattis och lycka till! Säger vi.

Jag har köpt en grodprins. (Apropå giftermål... fast jag är gift med min prins som från början var en grodprins. Så kan det också gå. I bland går det dessutom åt många grodor innan man stöter på en grodprins - så var det för mig).
Söt, tycker jag. Han ska berika någon rabatt, och få en puss varje kväll.

Nu börjar det bli grönt hos oss. Så här såg det ut från mitt kontorsfönster igår. 

På söndag hämtar jag och en kollega 15 rektorer och beslutsfattare/experter (så heter det från Programkontoret) från flyget i Luleå. De ska vara här en vecka och titta på vårt kvalitetsarbete och vår verksamhet i för- grund- och gymnasieskolan. De kommer från 13 olika europeiska länder. Vi hade ett likadant besök i fjol. Mycket uppskattat av såväl besökarna som de verksamheter vi besökte. Fast vi inte själva tycker att vi gör något anmärkningsvärt är mycket av den verksamhet vi har ovanlig i ett europeiskt perspektiv.

Jag har varit på ett liknande besök i Gaeta i Italien och speglat vår verksamhet i Italienskt perspektiv. Mycket av det vi gör i Sverige är sådan verksamhet som kommer till övriga Europa inom en femårsperiod. T.ex. vår konstruktivistiska kunskapssyn. 

Så länge vi i Europa har olika kunskapssyner är det inte konstigt att Sverige får lägre resultat i kvantitativa mätningar. När hela Europa har samma förväntningar på elevernas totala förmågor i kvalitativa mätningar ligger vi i framkanten!
Nu jämförs äpplen och päron!

Jag ska - imorgon - göra en kort film om svenska skolsystemet. Nu gäller det att koppla på engelska faktahjärnan!
Det är iallafall bättre att göra en film än prata live, jag kan ta om rösten hur många gånger som helst;-)

Någon köksbild blev det inte i kväll för vi har inget kök längre!

Inga kommentarer: