måndag 2 februari 2009

Matematik för yngre barn

Idag var jag på en föreläsning om matematik i förskolan.
Åsa och Katarina från Karungi förskola berättade om sitt arbete.

En jätteintressant föreläsning som visad på vikten och värdet av att pedagoger arbetar medvetet. Oavsett vad det gäller.
Att ha ett syfte med allt man gör leder till att Barn kan!

Klicka på bilden så kommer du till deras hemsida.

Tyärr blev det ingen bild på Åsa & Katarina:-(

Med hjälp av sagor kommer man långt.

Öppna frågor hjälper barnen att reflektera och att se att många lösningar är möjliga.

Delar av det otroligt omfattande material de själva tillverkat.

Nyttan och nöjet av att använda sig av mattesagor.

Mer material som hjälper barnen att gå vidare i sin utveckling.

      
Med mig på föreläsningen var jättemånga pedagoger (hur många är det i ett matematiskt sammanhang?) och även de som ska stötta och utveckla matematiken riktad till skolår 1-3. Maria J, forskningsingenjör vid Luleå Tekniska Universitet och Stig N matematikutvecklare i vår förvaltning.

En mycket intressant eftermiddag, vill jag säga.
Att - i förskolan - bygga upp det matematiska självförtroendet är urviktigt och jätteroligt för barnen!

2 kommentarer:

anna sa...

Så avundsjuk jag blir när jag ser att du varit på föreläsningen. Matte är riktigt intressant.

Rakel sa...

Ja, visst är det!
Karungi förskola har inspirerat hela vårt matematiknätverk så nu händer det massor av roliga och intressanta saker i förskolorna. De är också urduktiga på att dokumentera och dela med sig av sina erfarenheter i nätverket. Jättekul!
Jag har flera barnbarn som referenter;-)