lördag 11 april 2009

Påskafton

Nu blev det premiär i uterummet!
Härligt med en utökning av vårt lilla hus. Som att ha en sommarstuga på nära håll.

Stickan hade köpt en vårbukett.

Bordet är dukat. Inga tallrikar, det blev buffé med tallrikarna nära till hands.
Jag gillar sill. Men ingen speciell sort utan testar gärna nya sorter. Nu blev det västerbottensost-sill, vanlig inlagd sill och en ansjovissill (inlagd sill med ansjovis, purjo och äpple. I cremé fraiche och majonnäs).
Gravad lax, ägghalvor och en skaldjurspaj.
Till efterrätt åt vi Kesellapannakotta med färska jordgubbar. Från något annat land än vårt, förstås. 

Pajreceptet kommer från Veronica. Fräsch och god!

Skaldjurspaj
Pajskal
125 gr smör
2 kryddmått salt
2½ dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
Knådas ihop och låt stå i kylskåp minst ½ timme

Grädda pajen klart eftersom den skall serveras kall

Blanda Cream fraiche, philadelfiaost, hackad rödlök och lägg på pajen.
Jag tog 250 gr ost och 400 gr creme fraiche.
 
Lägg på räkor, kräftstjärtar och gravad lax (gör små rosor) och garnera som du
själv tycker.
Garnera sedan med dill, citronskivor, röd eller svart rom.

Servera gärna med en sallad av blandad sort, gott med vindruvor och melon i,
bryter av bra med lite sött.

Västerbottensost-sill och ansjovisvarianten (som i konsistens påminde om nubbesallad) kommer från www.recept.nu


Marianne var här

Marcus var här (min yngste son)

Lisa var här (Marcus flickvän)

Stickan var här

Jag var här (överraskande?!?)

Glad Påsk till er alla!

3 kommentarer:

Brita sa...

Tyvärr missade jag denna fina middag (det ser verkligen läckert ut) men jag är på G. Jag befinner mig mellan Råneå och Smedsbyn så det är inte så långt kvar nu. Glad Påsk önskar Brita

Lotta sa...

Vilken vacker bukett! Jag älskar tulpaner i olika färger i samma bukett, underbart!

Rakel sa...

Brita:
Jag hoppas att du går i gummistövlar för nu tinar det ordentligt!
Lotta:
Ja, visst är det härligt med tulpaner. Jag köper dem så fort de kommer. Något år har vi varit hemma på jul och då har det funnits tulpaner till julbordet. Häftigt!