fredag 10 april 2009

Mat jag aldrig ätit

På skärtorsdag var vi på middag hos Åke o Gunilla

Det här är en rök, där Åke rökt fisk.

Förrätt

Rökt, påklädd röding. Jag har aldrig ätit rökt röding tidigare.
Det var fantastiskt gott!
Och avklädd.
Avnjöts med potatis, sallad och god sås.
Glass och varma hjortron till efterrätt och kaffe och kaka på det.
Efter middagen tog vi en promenad till Gunillas hus.

Där fick jag se några av de tavlor hon målar. Jag föll platt för den här:

Nu hänger tavlan hemma hos oss.
Tack Åke o Gunilla för en jättetrevlig kväll!

4 kommentarer:

Lotta sa...

Vad gott det låter med rökt röding! Önskar jag varit med. Tyvärr är maken allgergisk mot all ädelfisk samt skaldjur en del frukt och nötter. Det är skönt när man är i Thailand och kan äta på restaurang jämt så att man kan ta olika rätter.... Ids inte laga två så här hemma blir det inte mycket av den varan.

Rakel sa...

Trist med allergier!
Är han allergiskt mot allt i fiskväg? Antar att det är så...
Vi är inga fiskälskare men emellanåt är det gott. Som nu. Jag tycker om surströmming men det gillar inte min man. Han sitter dock kvar vid bordet och äter annat.
Nä, det går ju inte att laga två rätter för jämnan, någon enstaka gång tycker jag är OK (som med surströmming där alternativet är sill). Då är det enkelt med restauranger.
Tur att din man inte är så allergisk så att han inte kan vara i närheten av fisklukt!
Det är tur det!
Glad Påsk!

Anonym sa...

Roligt att Ni gillade rödingen. Det är nämligen vi som fiskat upp den. Vi har inte varit in på din blogg eftersom vi for till Ritsem direkt då vi kom hem från Thailand. Där har vi dragit upp ett antal kilo röding. Åke och Gunilla är trogna köpare varje år.

Är hemma över helgen, far imorgon igen och fiskar så länge det är skoterföre.

Ha en fortsatt skön vår, det ska vi. Eva och PO

Rakel sa...

Eva:
Tänk vad cirklarna går in i varandra - utan att man vet!
Vilken överraskning att ni fiskat fisken. Rödingen var supergod!

Hoppas att ni får en fin tid I Ritsem. Hörde av Iréne N N att ni är där tillsammans. Ännu en cirkel...
Du har ett recpt som jag behöver. På en purjo/potatis/bacon soppa som Iréne lagat i logen.
Hoppas att hon kommer ihåg att ta receptet från dig.

Kram