måndag 31 augusti 2009

Matupptagen

Efter många års bökande med magen har  jag kommit fram till att jag inte tål gluten, kanske inte heller laktos. Tänk hur lång tid det kan ta att fatta!
Så här efteråt ser jag att hjärnan sagt att jag inte ska äta ris i Thailand, vilket jag inte gjort de senaste 10 ggr vi varit där. Varför har jag inte reflekterat över men låtit bli har jag gjort vid alla måltider. Märkligt!
Ibland gör hjärnan jobb åt en som man inte reflekterar över, nu har jag börjat reflekterat över min mages egna liv - styrt av mina matintag.

Hur som så går min fritid åt till att läsa om alternativ kosthållning. Jag har upptäckt att om jag äter delar av LCHF (LowCarbHightFet) så mår jag mycket bättre i magen. Efter några månader med denna kost upptäcker jag att vissa laktosprodukter ställer till det för mig (i magen) så nu är det nog dags att plocka bort en del.

Det är vad jag sysslar med, vad gör du?

Turligt nog så finns det hur många bloggar och hemsidor som helst som vägleder mig. T.ex. så har jag bakat bröd utan mjöl i olika varianter. Den senaste - med keso - var ingen höjdare för magen men en höjdare smakmässigt.

Här kommer ett inspirerande recept på mat:

Haloumiost
Ryggbiff (eller annan nötbiff)
En röd lök
Grädde (2-3dl?)
2 mogna avokados
Börja med att bryna löken och haloumiosten (i skivor) i en stekpanna. När de har fått färg, lägg dem åt sidan. Hetta upp stekpannan igen och lägg i nötbiffen när pannan är riktigt varm. Stek ena sidan, så att den får stekyta och blir brynt, vänd sedan på biffen, häll grädde i stekpannan, lägg på haloumiosten på biffen och låt det hela puttra en stund.
Servera med lök och två avokoadohalvor.


Fler recept finner du på:
http://mylchflife.blogspot.com

Googla på LCHF - det finns hur många inspirerande bloggar som helst!

För den late kommer här en höjdarblogg: http://airamsmat.webblogg.se/ med länkar till många, många fler. Vetenskaplig länk finner du här: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/ där får du svar på dina frågor. På alla länkar jag skrivit finns länkhänvisningar så rodda på!

Livet är för kort för att må dåligt av mat! I synnerhet när det finns så otroligt goda alternativ.

Ja, jag glömde ju säga att vikten går neråt - hela tiden. Under tiden äter jag otroligt god mat!

4 kommentarer:

Brita sa...

Välkommen i gänget. Kolla på min blogg, smultron och blåbär till höger. Jag är medlem i lchf.se sedan en tid. Min kropp mår bättre av lchf-maten.
Kram från Brita

Rakel sa...

Jag mår också mycket bättre, sen är det ju så enkel matlagning. Och god, fast för Stickan är det inte så bra med viktnedgång! Han behöver nog gå upp istället.

Kram

Lotta sa...

Varför kan du inte äta ris? Det innehåller ju varken gluten eller laktos? Fy vad många det är som är allergiska. I vår familj har vi en som är glutenintolerant och Bosse som inte kan äta nötter, skaldjur, ädelfisk, stenfrukt mm. Inte lätt att hitta på mat när man skall bjuda alla ;-)

Rakel sa...

Varken ris eller potatis mår magen bra av, varför vet jag inte men det funkar bra utan.