onsdag 12 november 2008

Första snön kom i kväll


Idag fyller min tvillingbror år. 
Oftast är det först kring detta datum som snön ligger permanent, men i år kom den först idag. 
Med passus för en kvälls snöande som regnade bort.
Genom åren har det sällan varit snöfritt den 12 november, dock har det hänt att jag krattar denna dag
 ... det höll på att bli det idag.
Men icke.
Marken har däremot varit frusen en längre tid. Jag missade lökplanteringarna p.g.a. frost. 
Så blir det ofta för mig!

Återstår att se hur det ser ut senare i veckan.

Lägger också in en bild på min tvillingbrors yngsta dotter.
Alla tre döttrar bidrar till vår familjs utveckling, likväl som
alla våra barn/syskonbarn.
Men det är -för mig- särskilt läcker med de syskonbarn vars 
mammor kommer från andra kulturer.

Det är - såväl kulturellt som genmässigt - en vinst att få in 
dessa mörkbruna ögon i familjen. De utvecklar vårt sinne och 
förstärker mina grönbruna ögon och min yngsta sons bruna ögon:-)
Nu har vi ett rikt färgutbud!

Fast den stora vinsten med kulturell blandning är just det 
- kulturellt utbyte. Berikande för oss alla! Ibland lätt - ibland svårt.
Men berikande.
Den förmånen har jag. Lycko mig!


Det var lite kallt nu i Hua Hin, 24 grader så svägerskan behövde täcke.
Här är det aldrig variation för mig, jag har duntäcke året om. Varierar enbart med mängden
täcke på kroppen.

Trots snön är tillvaron OK. Mindre än en månad till solen:-)

Sen sist har dagarna gått fort, de gör ju oftast det. Måndag, Fredag och väldigt
få dagar emellan. Vilket är ett gott tecken, tycker jag. 
Det betyder, för mig, att mitt arbete slukar mig,
är intressant. När dagarna är långa då är det trist.

I min kommun är det tufft nu, enormt många uppsägningar p.g.a. arbetsbrist. 
Oerhört tufft! För alla, oavsett om man är berörd, icke berörd, rektor eller 
facklig företrädare.
Men självklart är det %JJ&€-ligt för de som inte kommer att ha ett jobb i vår förvaltning
om 6 månader eller ett år!

Dessvärre ser det ut så här i många kommuner i Sverige. Elevminskningar.
Hos oss beror det enbart på elevminskning, ändå handlar det om fler än 150 årsarbetare.
I vår lilla stad.
Bieffekterna av detta vill nog ingen veta!

Åter till min vardag, jag som varit och mätt armband till min guldklocka - för trogen tjänst i 25 år i 
kommunen (blev visst 27 år). Jag har också haft förmånen att vara aktiv mormor igen denna vecka. 
Kvittat mot kvällsjobb, å det är det värt!

I kväll har barn, bonusbarn & barnbarn varit här och grattat mig eftersom jag fyller år på samma dag 
som min tvillingbror ;-) 
Surprise, surprice.

Uppdatering:
minus 1,3 grader, kramsnö och uppehåll. Bådar gott för mig som inte gillar snö. 
Norrbottningar generellt (själv är jag från Borås) välkomnar snön som lyser upp. 
Jag ser hela vintern som en  transportsträcka till en ny årstid.

Varför bor jag här, kan man undra? Inte ens min norbottniske man gillar vintern.
Ja, det är förstås barn, bonusbarn, barnbarn (här går alla kategorier under samma beteckning) som drar
... fast vi inte träffar dem särskilt ofta. Oföretagsamhet och bekvämlighet spelar säker roll också. 
Vi pratar om andra växtzoner, men det blir mest prat...

Med hopp om en grön gräsmatta! 
Go´natt!

4 kommentarer:

Admin sa...

GRATTIS Rakel! Vi får skåla för din födelsedag nästa månad!

Rakel sa...

Visst är det så att man skålar lika många gånger som det antal år man fyller?
Som för små barn, fast de har ljus istället.
Ja, så tror jag att det är!

Admin sa...

Hmmmm - då ses vi Under bordet då?! ;-)

Rakel sa...

Under eller över, beroende på vad som inmundigas.
58 skålar är inte så enkelt... kanske bättre med ett tjockt ljus?